Finikor_logo

Autotehtaiden velvoite nostaa kierrätettävyyttä EU:n määräyksestä toi muoviset suojalevyt autojen alustaan ja harmillinen PVC- pinnoite jäi pois. Ruosteenestoliikkeet tervehtivät muutosta ilolla ajatellen, että ikävin työvaihe, eli alustanpesu helpottuisi.

 

Niin kyllä kävikin. Tällöin moni autotehdas jätti myös sen vähäisenkin ruosteenestoaineen käytön pois. Samalla autotehtaan päästöt pienenivät.

 

Nyt kun suojalevytettyjä autoja on myyty kymmenen vuotta, nähdään jo myös niiden haittapuolet. Suojalevyjen saumat eivät tietenkään ole siinä määrin tiiviitä etteivätkö kura ja liete pääsisi niiden sisäpinnoille. Tästä seuraa, että kura ja liete pitävät suojalevyn ja alustan välisen tilan kosteana, jolloin maalipinnalla olevat alustarakenteet ruostuvat nopeasti.

 

Huoltomiehet ja katsastusmiehet eivät suojamuovien takia näe ruosteen etenemistä, eikä auton omistaja näin ollen saa siitä tietoa missään vaiheessa. Näin omistaja pysyy onnellisen tietämättömänä tilanteesta ja joutuu luottamaan vain takuulupauksiin.

Muovisien suojalevyjen haitta on myös niiden taipumus rikkoutua helposti talvisin ilman, että omistaja huomaa koko asiaa.

Ruosteenestoliikkeille on tullut lisääntyvien muovisuojien takia lisää purkutyötä ruosteenestokäsittelyn yhteydessä.

Muoviosien kiinnityksessä auton koriin käytetään lukuisia eri muovikiinnikkeitä, joita on hankala irrotella. Useimmat kiinnikkeet ovatkin jo siinä kunnossa, että ne on uusittava. Näitä kiinnikkeitä liikkeillä on oltava laaja varasto, jotta työ valmistuu luvatussa ajassa. Tämä on myös yksi kustannustekijä ruosteenestokäsittelyn hinnassa.

Kierrätysvaatimuksien kasvattaminen EU:n toimesta on kuitenkin hyvä asia. Tietenkään se ei saisi johtaa ongelmien peittämiseen ja sitä kautta liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

Olen keskustellut tästä ongelmasta katsastusmiehien kanssa ja heille se on tunnettu ongelma. Mutta koska katsastus tehdään rakenteita purkamatta, on suojalevytetty alusta hyväksyttävä tarkastamatta. 

Katsastusalan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että näiden autojen alustan turvatarkastuksesta tulisi olla erillisohje. Edellä mainitun turvatarkastuksen voisi suorittaa auton huoltovaltuutettu liike tai vaihtoehtoisesti ruosteeneston erikoisliike. Tarkastusraportti esitettäisiin katsastuksen suorittajalle aivan kuten päästömittauskin. Tästä tarkastusvelvoitteesta voisi olla ensirekisteröinnistä viisi vapaata vuotta ja tämän jälkeen vuosittain tarkastus.

Omasta mielestäni ehdotus on erittäin kannatettava liikenneturvallisuutta ajatellen ja uskon, että liikennevakuutusyhtiöt olisivat siitä hyvillään, sillä heidänkin mielestään vauriokorjaukset kallistuvat paljolti sen takia, että ruosteisen auton peltikorjaukset aiheuttavat paljon lisätöitä. 

Tj. Pentti Harjula

Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta


finikor-ruoste-expertti
 

Imatran Ruosteenesto

Anssinkatu 10, 55100 Imatra
Avoinna arkisin  8.00 - 16.00
Puh. (05) 472 9088 

Gsm. 040 515 8660

Tarjoukset
Katso viimeisimmät tarjoukset ja hyödynnä edut varatessasi palvelua. 

Lue Lisää...

Uuden auton suojaus ja huolto

Uuden auton ostaminen on investointi, joka kannattaa turvata. Auton kori ja ulkopinta huononevat nopeasti, mikäli niitä ei suojata ajoissa.

Lue Lisää...

Auton jatkuva suojaus ja hoito

Auton säännöllinen hoito on edellytys sille, että auto kestää ja säilyy hyvännäköisenä pitkään. Hyvännäköisellä ja kuntoisella autolla on myös nautinto ajaa.

Lue Lisää...